Wednesday 28 December 2011

Alhamdullilah...

Rata-rata parents yang mempunyai anak Tahun 6 2011 sudah mengatahui kemana anak-anak mereka akan melangkahkan kaki menyambung pengajiannya ke peringkat menengah sekarang ini. Tidak kurang juga dengan myself yang sungguh bersyukur kerana anak sulungku yang membuatkan diri ini amat bangga dengan kejayaannya.


Ramai yang mendapat 5A dalam UPSR tetapi tidak berjaya ke SBP (Sekolah Berasrama Penuh) kerana tidak mencukup syarat kemasukan. Termasuklah parents yang mempunyai income medium-to-high kerana SBP mengutamakan kelayakan dari taraf ekonomi dari low-to-medium. Bagi segilintir parents yang termasuk di dalam golongan ini, sudah tentu terkilan kerana anak mereka telah berjaya, tetapi kerana terdapat syarat kelayakan ibu-bapa, anak-anak mereka tidak terpilih untuk kemasukan ke SBP.


Alhamdullilah Adlan berjaya melepas 3 sesi temuduga di berlainan sekolah menengah tetapi bukan rezeki Adlan untuk ke KYS (Kolej Yayasan Saad) kerana yuran pengajian yang agak mahal kira-kira 30K++ setahun. Dan juga tidak menepati syarat kemasukan (kelayakan parents) ke SBPI Gombak walaupun telah terpilih dalam 18 kuota Pengetua untuk kemasukan ke sekolah itu. Namun, selepas menghadiri sesi temuduga di sebuah sekolah tinggi swasta, Adlan berjaya ditawarkan tempat di sekolah itu.






Kalau diikutkan salary dengan makan gaji, susah tentu I tak mampu nak terima tawaran sekolah swasta ini, tapi amat-amat bersyukur dengan adanya income dari PB, I can afford to pay the fee! Kalau kita ikhlas dengan berniaga, insyaAllah rezeki yang kita dapat juga mudah dan ikhlas untuk dibelanjakan di jalan yang diredhai Allah. 

No comments:

Post a Comment